In opdracht van KLM is BAM infra begin 2021 begonnen met het bouwrijp maken van de bouwlocatie op Schiphol-rijk. Hier komt een nieuw vrachtgebouw van KLM waarvan begin 2022 de bouw zal starten.
De aanwezige bodem aldaar bestaat uit klei en is aangevuld met klei uit de ontgravingen. Deze is zeer slap en zeker niet voldoende draagkrachtig om op te kunnen werken. Na het zo goed mogelijk verdichten van deze laag is begonnen met het aanbrengen van een laag gebroken puin ook vrijgekomen op Schiphol. De vloer die op deze manier was ontstaan, had nog steeds niet voldoende draagkracht.
Om voor de bouwer een stabiele ondergrond te maken, is Freesmij gevraagd om hierin mee te denken, voor ons een beetje 'omdenken'. Waar Freesmij normaliter juist een sterkte fundering wil maken in dit soort gevallen moest er nu een werkvloer worden gemaakt die na het aanbrengen van de heipalen geen draagfunctie meer heeft. De werkelijke vloer zal op het paalmatras rusten.
Werken onder zeer natte omstandigheden
Freesmij is eind september gestart met de werkzaamheden. Dit was een zeer natte periode. De baan lag meerdere dagen geheel onder water. Dit heeft de werkzaamheden iets vertraagd maar uiteindelijk waren die ruim op tijd klaar. De samenwerking met de uitvoering bij BAM was uitstekend en heeft zeker bijgedragen aan het eindresultaat.
Alle proefstukken voldoen aan de gestelde eisen en de werkvloer is inmiddels overgedragen aan het bouwbedrijf. Totaal is ca. 54.000 m2 gestabiliseerd.
Aankomende weken zal de bouwer beginnen met het verdere werk en het inrichten van het bouwterrein.
BAM Infra
september 2021
Start eind september gereed half december 2021
Schiphol-Rijk
WR 240i – cementspreider, walsen, grader, kleefwagen.
Stabiliseren