In opdracht van RWS kreeg Bam opdracht om Groot Variabel Onderhoud West-Nederland Noord (GVO WNN) uit te voeren op de A1, A10 binnen- en buitenring en de A4. Het project omvat zowel vaste als variabele onderhoudstaken. Dit omvat onder andere onderhoud aan de A1 tussen Watergraafsmeer en Diemen, en aan de A10 tussen Amstel en Watergraafsmeer en tussen Watergraafsmeer en Durgerdam.
Voor dit project startte Freesmij in week 19 met freeswerkzaamheden op de A1. Hier werd circa 110.000 m2 deklaag gefreesd en circa 71.000 m2 onderlaag, 17.000 m2 toe- en afritten en 4.500 ton bakken. Vervolgens werd in week 24 gestart op de A10 buitenring. Qua hoeveelheid werd hier circa 90.000 m2 deklaag/zoab gefreesd, daarnaast 40.000 m2 toe- en afritten.
Voor de volgende fase werd in week 29 begonnen met de A4. Hier heeft Freesmij circa 220.000 m2 deklaag gefreesd en ca.165.000 m2 onderlaag.
In week 38 werd gestart op de A10 binnenring. Hier werd circa 80.000 m2 deklaag gefreesd, daarnaast circa 28.000 m2 toe- en afritten met onderlaag.
Voor dit project vindt een nauwe samenwerking plaats tussen Freesmij en Bam. Wekelijks vindt er overleg plaats en zorgen beide partijen ervoor dat alles conform planning wordt uitgevoerd.
Op het moment dat de A4 op maandag 18 augustus jl. weer werd opengesteld, had Freesmij in totaal 52.000 ton deklaag en onderlaag gefreesd. Inzet hiervoor waren 2 stuks K3800 frezen en 1 stuks K2200 frees. Het werk vond plaats in 2 shiften per dag. Met de nieuwe W250 XF frees heeft Freesmij de bakken ook op 3800 rol gefreesd.
Het GVO WNN is een belangrijk project omdat het ervoor zorgt dat de wegen in West-Nederland Noord in goede conditie blijven, wat essentieel is voor de doorstroming van het verkeer en de veiligheid. Het project draagt ook bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van Rijkswaterstaat.
Bam Infra wegen Amsterdam
juni 2025
week 19 - week 44 + alle LVO nachten tot einde jaar
A1, A10 binnen- en buitenring en A4
W380 / W220 / W150 / W130 / W100 / W50
Frezen