Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam.
De weg komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en krijgt aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan en het Terbregseplein. De weg loopt door het Lage Bergse Bos heen, hier legt Rijkswaterstaat een half verdiepte landtunnel aan. In dit project worden de nieuwste inzichten op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid in de praktijk gebracht. De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap en zal energieneutraal zijn. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (fijne, tweelaags zoab). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.
In opdracht van De Groene Boog, een bouwcombinatie van Dura Vermeer, Besix, Van Oord, John Laing en Rebel, is Freesmij begin 2019 begonnen met werkzaamheden aan de nieuwe A16. De werkzaamheden van Freesmij concentreren zich voornamelijk op de beide aansluitingen van deze nieuwe snelweg. Aan de kant van de A16 is dat de verbinding op het Terbregseplein. Ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport is dat de aansluiting op de huidige A13. Deze nieuwe 11 kilometer lange snelweg zal een grote bijdrage leveren aan een betere doorstroming van de A20. De werkzaamheden van Freesmij zullen zich vooral richten op het verwijderen van de deklagen, het maken van aansluitingen en het slopen van de te verwijderen weggedeelten.
De Groene Boog (Dura Vermeer/Besix/Van Oord/John Laing/Rebel)
mei 2020
De nieuwe A16 zal medio 2024 in gebruik worden genomen.
A16 Rotterdam
Het gehele arsenaal!
Frezen