De Blankenburgverbinding is de nieuwe snelweg (A24), die de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg verbindt. De bereikbaarheid van de regio Rotterdam is van economisch zeer groot belang. Eén van de oplossingen om de bereikbaarheid te verbeteren, is de aanleg van deze verbinding.
De verbinding zelf bestaat uit de aanleg van een autosnelweg van 2 x 3 rijstroken, een landtunnel (de Hollandtunnel), een watertunnel (de Maasdeltatunnel), een verdiepte aansluiting op de A20 en een hoge aansluiting op de A15. Tevens wordt de A20 tot aan het Kethelplein verbreed. De nieuwe rijksweg A24 wordt in 2024 opengesteld.
Ballast Nedam realiseert, in opdracht van Rijkswaterstaat, samen met consortiumpartners DEME en Macquarie Capital dit toonaangevende project (BAAK). De opdracht omvat het ontwerp, de aanleg, 20 jaar onderhoud, én de hele financiering van circa 1 miljard euro.
In opdracht van consortium BAAK, is Freesmij begin 2019 begonnen met de eerste werkzaamheden op dit project. De werkzaamheden van Freesmij concentreren zich voornamelijk op de beide aansluitingen van deze nieuwe snelweg. Aan de kant van de A15 is dat de aansluiting bij Rozenburg. Ter hoogte van Vlaardingen is dat de aansluiting op de huidige A20. De werkzaamheden van Freesmij zullen zich vooral richten op het verwijderen van de deklagen, het maken van aansluitingen en het slopen van de te verwijderen weggedeelten. Tevens verzorgt Freesmij freeswerkzaamheden t.b.v. de realisatie van de Hollandtunnel. Deze werkzaamheden lopen uiteen van het profileren van onderwaterbeton tot het infrezen van rioolsleuven in het beton.
BAAK EPCM v.o.f
februari 2022
Begin 2019 tot medio 2024
Rotterdam
K-3800/K-2200/K-1500/K-1300/K-1000/K-500
Frezen