A15 MAVA (Maasvlakte-Vaanplein), ook wel A-Lanes A15 genoemd, is een samenwerkingsverband tussen Ballast-Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. Dit consortium is verantwoordelijk voor de reconstructie van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein.
Het project is een DBFM-contract, met een nominale waarde van circa € 1,5 miljard, waarbij het consortium verantwoordelijk is voor het ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van het project. Het contract heeft een looptijd van 25 jaar en is de grootste opdracht die ooit door Rijkswaterstaat is aanbesteed.
De belangrijkste verkeersader in het Rotterdamse haven- en industriegebied, de A15, ondergaat deze grote verandering met als doel: minder files en een betere doorstroming op dit gedeelte van het wegennet. De A15 wordt breder, waardoor er meer verkeer gemakkelijker door kan rijden. Het project omvat naast deze capaciteitsuitbreiding, ook het beheer van dit gedeelte van de A15 (circa 37 kilometer). Het project heeft de volgende onderdelen:
Alle freesdiciplines die Freesmij in haar bezit heeft, komen op dit immense project tot uitvoering. Van het frezen van markering met onze kleinste machines tot het frezen van grote oppervlaktes deklaag met de W380-ers. Daarnaast van het grofweg slopen van kilometers oude Rijksweg met de W250-ers tot het minutieus verwijderen van oneffenheden met de W100 fijne rol.
Consortium A-lanes
maart 2015
2,5 jaar
Maasvlakte - Vaanplein
K-350, K-500, K-1000, K-1500, K-2100, K-2200, K-3800
Frezen