Veilige ZOAB randconstructie van Freesmij en Esha door RWS met hoogste score beloond
Prijsvraag
Rijkswaterstaat heeft vorig jaar marktpartijen via een prijsvraag uitgedaagd om innovatieve ideeën te ontwikkelen voor een veilige (tweelaags) zoab-randconstructie. De winnende ideeën moeten weggebruikers die in de berm terechtkomen in staat stellen om veilig en schadevrij weer de weg op te sturen. Daarbij zocht Rijkswaterstaat een oplossing die toepasbaar is bij zowel de aanleg van nieuwe wegen als voor aanleg op een bestaand traject bij onderhoud.
Inzending
Freesmij en Esha Infra Solutions gingen samen de uitdaging aan. Ze ontwikkelden met bestaande technieken een veiliger randconstructie, die snel en eenvoudig kan worden toegepast. In het kort komt de ingezonden oplossing hier op neer: direct nadat de toplaag van het 2L-ZOAB is aangebracht, wordt de rand grenzend aan de berm afgeschuind met een frees. De helling is flauwer dan de vereiste 1:3, omdat het hoogteverschil van 7 cm tussen het oppervlak van de verharding en de berm over ongeveer 35 cm wordt afgeschuind. Hierdoor ontstaat er een helling van 1:5 die het mogelijk maakt om op een veilige wijze terug te keren op de rijbaan. Om het gefreesde asfaltoppervlak te herstellen en beschermen, wordt het behandeld met het milieuvriendelijke sealmiddel Roadrunner van Esha. Dit product voorkomt dat het asfalt gaat rafelen.
Winnend ontwerp
In totaal heeft RWS 10 inzendingen ontvangen. De jury heeft deze beoordeeld op diverse criteria, waarvan ‘veilig en eenvoudig terugrijden op de rijbaan’ en ‘beperken van uitvoeringshinder’ de belangrijkste waren. De door Freesmij en Esha aangedragen oplossing is met de hoogste score gewaardeerd. Met de randconstructie van het samenwerkingsverband kan naar verwachting veilig en gemakkelijk teruggekeerd worden naar de rijbaan, omdat de oplossing volledig op hetzelfde niveau ligt als het bestaande wegdek en de constructie onder een helling van 1:5 wordt aangebracht. Bovendien zorgt de korte realisatietijd voor beperkte verkeershinder. Wanneer de extra benodigde tijd na het asfalteren wordt gebruikt voor productiecontrole van het asfalt en het aanbrengen van belijning is er over het algemeen geen extra tijd nodig. Verder werd de inzending beoordeeld als relatief goedkoop en algemeen toepasbaar. De oplossing is geschikt is om te worden uitgevoerd binnen een prestatiecontract, Design & Construct-contract (D&C) en nieuwbouwcontract alsook in een situatie met uitstroomconstructie.
Naast het ontwerp van Freesmij en Esha zijn er nog 3 winnende ontwerpen gekozen. De combinatie Freesmij/Esha Infra Solutions, BAM, Heijmans en KWS Infra mogen hun oplossing met een proefvak van 300 m aan een praktijktest onderwerpen op de snelweg A58 tussen Etten-Leur-West (19) en Etten-Leur (18) in de richting van Breda. Zie voor de ontwerpen de bijlage van RWS.
Testen
De resultaten van deze constructies worden vergeleken met een standaard tweelaags zoab-constructie in een referentievak dat aangelegd wordt door Boskalis. De aanleg van de proefvakken heeft plaatsgevonden in het weekend van 7 tot 9 juli 2018. Aansluitend zijn in het daarop volgende weekend de proefvakken en referentievak door TNO getest op het gedrag van het voertuig bij het af- en weer terugrijden op de weg. Ook zijn er testen uitgevoerd om de belastbaarheid van de rand te beoordelen en wordt het vermogen om water af te voeren onderzocht.
Middels diverse publicaties is er aandacht besteed aan de prijsvraag. Zie hiervoor:
BN DeStem (incl toelichtende film)