Dura Vermeer heeft Freesmij gevraagd om mee te denken in een mogelijke oplossing om een bestaande asfaltgoot opnieuw te frezen. Hierdoor kan het water beter naar de bestaande kolken afwateren.
Afdeling R&D binnen Freesmij heeft hiervoor een nieuwe freesrol (LA 8) omgeturnd naar een rol met een zeer nauwkeurige ronding van 3 cm. Deze ronding is zelfs nog aan te passen naar een maximale ronding van 5 cm.
Op vliegveld Groningen Airport Eelde hebben we in opdracht van Dura Vermeer de bestaande asfaltgoot van 2700 m op verschillende plekken in een nieuwe ronding gefreesd. Deze plekken waren ter hoogte van de bestaande kolken.
Het principe is dat je zowel een bestaande goot kan frezen als wel een nieuw te maken goot. De bolling van 3 cm is vaak meer dan een bolling in een fabriekskolk. Dit betekent dat bij het ontwerp van een nieuwe goot er rekening moet worden gehouden met plaatsing van de kolk van 4 cm onder het nieuwe asfalt alsmede een breedte van de goot van 50 cm.