Rumble strips

De helft van alle verkeersongelukken zijn een direct of indirect gevolg van vermoeidheid. Als automobilisten vermoeid zijn of afgeleid worden, kunnen ze van de weg raken. Rammelstroken, ofwel ‘rumble strips’, bieden uitkomst. Ze worden al ruim twintig jaar in de Verenigde Staten gebruikt, met veel succes.

Als een automobilist van de weg af dreigt te raken en de rumble strip over gaat, wordt hij gewaarschuwd door de trilling en het geluid van de autoband die de strip raakt. Rumble strips kunnen ook gebruikt worden tussen een autorijbaan en een fietsstrook. Dan wordt niet alleen de automobilist, maar ook de fietser gewaarschuwd als hij of zij van de rijstrook dreigt te raken.

Freesmij kan met een 35 cm brede frees rumble strips aanbrengen. Zowel in nieuw als bestaand asfalt. Om de 17 cm wordt een sleuf van ongeveer 1,5 cm diep aangebracht. 

Het frezen van rumble strips heeft belangrijke voordelen:

  • Door de geleidelijke overgang is er optimaal raakoppervlak tussen band en rumble strip. Hierdoor is het geluid- en trileffect maximaal.
  • Er hoeft niet gewacht te worden tot een wegvak toe is aan onderhoud.
  • Frezen is voordelig: een kleine frees en een veegzuigwagen kunnen de rumble strips over iedere gewenste lengte en breedte aanbrengen.
  • Maatvoering en kwaliteit zijn constant.
  • Gefreesde rumbles hebben een geringe diepte en afgeronde hoeken. De rumbles blijven daardoor schoon en dus veilig.

Flevoland had de eerste rumble strips in Nederland. Freesmij heeft samen met Dura Vermeer en Grontmij rumbles in de nieuwe deklaag van de Gooiseweg gefreesd. Ondertussen hebben ze meer wegvakken voorzien van gefreesde rumble strips. Het aantal gevallen waarbij auto’s van de weg raken, is op bepaalde wegen zelfs verminderd met ruim 50%. Hierdoor is de provincie ook aanzienlijk minder geld kwijt aan reparatie en onderhoud van de bermen. 

Rumble strips