A-Lanes A15

A15 MAVA (Maasvlakte-Vaanplein), ook wel A-Lanes A15 genoemd, is een samenwerkingsverband tussen Ballast-Nedam, John Laing, Strabag en Strukton. Dit consortium is verantwoordelijk voor de reconstructie van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein.

Het project is een DBFM-contract, met een nominale waarde van circa € 1,5 miljard, waarbij het consortium verantwoordelijk is voor het ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van het project. Het contract heeft een looptijd van 25 jaar en is de grootste opdracht die ooit door Rijkswaterstaat is aanbesteed.

Verbreding A15

De belangrijkste verkeersader in het Rotterdamse haven- en industriegebied, de A15, ondergaat deze grote verandering met als doel: minder files en een betere doorstroming op dit gedeelte van het wegennet. De A15 wordt breder, waardoor er meer verkeer gemakkelijker door kan rijden. Het project omvat naast deze capaciteitsuitbreiding, ook het beheer van dit gedeelte van de A15 (circa 37 kilometer). Het project heeft de volgende onderdelen:

  • De doorstroming en de veiligheid van de A15 wordt verbeterd door extra rijstroken en verkeersmanagementsystemen.
  • Op de plaats van de huidige Botlekbrug over de Oude Maas komt een nieuwe, grotere hefbrug.
  • Het onderhoud van de A15 valt tot medio 2040 binnen het project. Dit is inclusief technische installaties, de bruggen en viaducten, en twee tunnels: de Botlektunnel en de Thomassentunnel.

Werkzaamheden Freesmij

Alle freesdiciplines die Freesmij in haar bezit heeft, komen op dit immense project tot uitvoering. Van het frezen van markering met onze kleinste machines tot het frezen van grote oppervlaktes deklaag met de W380-ers. Daarnaast van het grofweg slopen van kilometers oude Rijksweg met de W250-ers tot het minutieus verwijderen van oneffenheden met de W100 fijne rol.

Opdrachtgever

Consortium A-lanes

Wanneer

maart 2015

Tijdsbestek

2,5 jaar

Locatie

Maasvlakte - Vaanplein

Inzet Freesmij

K-350, K-500, K-1000, K-1500, K-2100, K-2200, K-3800

Soort werk

Frezen

Foto's