Nieuws

Communiceren zonder claxon

donderdag 23 juli 2015

Het komt steeds vaker voor dat er 's nachts gefreesd wordt in of nabij woonwijken. Wat door de omwonenden als zeer hinderlijk wordt ervaren, is het constant 'toeteren' van freesmachine naar vrachtauto. Zeker 's nachts draagt dit geluid ver en houdt het mensen uit hun slaap. Steeds vaker wordt er dan ook in bestekken omschreven dat er niet geclaxonneerd mag worden.

Nieuws

De meest voor de hand liggende oplossing is dan in plaats van de claxon met lampen/lichtsignalen te werken. Dit geeft echter nogal wat verstoringen tussen de machinisten en de chauffeurs wat de samenwerking niet ten goede komt.

Dit is de reden dat Freesmij een andere oplossingsrichting heeft gezocht: 27MC.

Breakie break ...

Verreweg de meeste chauffeurs hebben een 27MC bakkie in de vrachtauto. Freesmij heeft nu een zender laten ontwikkelen die de 'toeter' signalen op het ingestelde kanaal laat horen.

Elke frees zijn eigen kanaal. De chauffeur hoeft nu alleen het juiste kanaal in te schakelen en krijgt via zijn bakkie keurig de signalen binnen. Klinkt simpel, werkt simpel en beide partijen zijn enthousiast. De communicatie verloopt nu veel directer en er is geen verwarring als er meerdere frezen op het werk staan. Het enthousiasme is zelfs zo groot dat de chauffeurs aangeven: “doe het altijd maar via de bak”. Zeker wanneer het buiten kouder of echt heet is: het portierraam kan dan gesloten blijven en de warme kachel of koele airco kan gewoon z’n werk doen.

 

 

27MC 3

En het uiteindelijke doel, geen overlast voor de omwonenden, is op deze manier perfect gewaarborgd.

Inmiddels zijn bijna alle grote machines (K-2100, K-2200 en K-3800), alle K-1500 en de helft van de 1 meter (K-1000) voorzien van een 27 MC zender. De andere helft, alle nieuwe meter frezen, volgen zo snel mogelijk.